SAN FRANCISCO - 49 mile scenic drive

San Francisco - mesto, ktoré sa svojou atmosférou a architektúrou úplne vymyká americkej mestskej klasike...

Naša cesta po Highway 1 sa skončila v Bay Area, kde sa napája na cestu číslo 101. Bolo to neklamným znakom, že San Franisco máme pred nosom, čomu nasvedčovala aj premávka. Pokračovali sme po 101tke, ktorá nás doviedla k dominante mesta – mostu Golden Gate. Veľmi som sa na tento most, respektíve na výhľad naň tešil. Videl som ho 100 krát na fotke, ale musím vám povedať, že keď stojíte pri ňom, zabudnete na všetky fotky a ostane vám v mozgu vypálená len tá jedna, keď ho zbadáte prvý krát. Okolie GGB ponúka množstvo pekných zákutí s ešte krajšími výhľadmi. Ak sa tam niekedy dostanete tak, skúste ísť na Fort Point, ktorý je na strane San Francisca alebo na Baker Beach, odkiaľ je trošku iný pohľad na most, ktorý je 2737 metrov dlhý, 27 metrov široký a 227 metrov vysoký.

Na GGB
GGB z Baker Beach

Ak prejdete na druhú stranu mosta, zlezte hneď na prvom zjazde a navštívte Vista point. Tento vyhliadkový bod je na brehu zálivu pri prístave plachetníc Presidio Yacht Club a pevnosti Fort Baker. Je situovaný pod mostom, ale ak chcete vidieť GGB z vyššej perspektívy, tak sa môžete presunúť na Conzelman Road, kde sa nachádza Battery Spencer – je to bývalý vojenský objekt, z ktorého vojaci strážili pobrežie. Asi najlepšie je tam prísť skoro ráno, hlavne kvôli prázdnemu parkovisku (lebo cez deň je to katastrofa), ale zároveň môžete sledovať ako sa mesto prebúdza do nového dňa. Na Conzelman Road je ešte niekoľko zaujímavých vyhliadok. Ak sa vyberiete po Bunker Road, dostanete sa až na Rodeo Beach, odkiaľ sa vám naskytne pekný pohľad na Bird Island a nekonečný Tichý Oceán. Je tam veľmi veterno, tak nejaká bunda sa vám určite zíde.

GGB z Conzelman Road
Bird Island

Keďže sme mali čas a na motel sa nám ešte nechcelo, rozhodli sme sa, že prejdeme tie najväčšie mosty v okolí Bay Area. Od GGB sme prešli cez Sausalito, ktoré je vskutku veľmi pekné a pokračovali sme popri San Quentin, kde sa nachádza aj veľké väzenie, v ktorom Metallica natáčala videoklip ku skladbe St. Anger. Odtiaľ to bol kúsok na Richmond – San Rafael Bridge, ktorý je dlhý niečo cez 8 km a bol otvorený v roku 1956. Most nás doviedol do Richmondu, tak sme si povedali poďme pozrieť, čo nám ponúkne. Neviem do akej štvrti som odbočil, ale veľmi sa nám nepáčila, tak sme teda pokračovali cez Berkley na San Francisco – Oakland Bay Bridge, ktorý sa volá tiež Bay Bridge. Stavať ho začali v roku 1933 a otvorený bol v roku 1936 a má 13,5 km. Denne po ňom prejde až 240 000 áut. Keď idete smerom do mesta, platí sa mýto a to platí aj o zvyšných mostoch. My sme strávili asi hodinu v kolóne, kým sme sa dostali k búdke, kde sme zaplatili mýto. Mne to ale pripadalo ako večnosť, lebo mi bolo treba tak čúrať, ako ešte nikdy v živote. Zachránilo ma Seven Eleven, kde sme si rovno aj nakúpili niečo pod zub.

Po tejto „Tour De Bridges“, ktorú nám v aute spríjemňovala kapela Rancid (chlapci pochádzajú z Bay Area) so svojou skladbou East Bay Night, sme sa dostali na motel, ktorý bol super. Myslím tým pomer cena – kvalita. Izby boli čisté, internet išiel celkom dobre a parkovisko bolo celé pod strechou. Ešte nebolo veľa hodín, a tak sme sa vydali obzrieť si Union Square, o ktorom sme počuli samé chvály. Tu sme pochopili, že netreba veriť všetkému, čo počujete. Od európskeho ponímania námestia má toto americké poriadne ďaleko. Bol to vlastne len betónový pľac, kde sa uskutočňujú rôzne kultúrne podujatia rôzneho druhu. Námestie je obkolesené obchodmi zvučných značiek, čiže zase niečo pre dámy, ktoré rady nakupujú (a majú za čo). Od Union Square sme sa motkali ulicami mesta, až sme narazili na China Town, ktorý je najstaršou štvrťou tohto druhu v Spojených štátoch. Pokochali sme sa miestnou architektúrou a dostali sme chuť nasať atmosféru mesta. Vyriešili sme to ako praví Slováci a zapadli sme do blízkej írskej krčmy. Dal som si pivo a priateľka pritvrdila vodkou s džúsom (lejú to do malých pohárov v pomere 1:1, takže bacha), čašníčke sme preukázali svoj vek a potom sme si už len užívali atmosféru večerného mesta v bare. Určite by sme ostali aj do neskorej noci, ale na druhý deň sme toho chceli ešte veľa stihnúť, tak sme sa teda pobrali večerným mestom na náš motel.

Ráno sme sa vyškriabali z pohodlných veľkých postelí a vyrazili sme na výlet mestom. V San Franciscu je toho na obzeranie naozaj dosť a jedným vrzom to celkom dobre všetko obsiahne „49 mile scenic drive“. Táto cesta vznikla v roku 1938, časom svoju trasu menila a v dnešnej podobe vás prevedie miestami, ktoré treba v San Franciscu vidieť.

City Hall

Začiatok je pri City Hall a potom cesta pokračuje cez Cathedral Hill (katedrála St. Mary´s), Japan Town, Union Square, China Town, Nob Hill (trošku snobskejšia štvrť s hotelmi), Cable Car Barn (múzeum historických električiek), Telegraph Hill, kde sme trochu zdržali. Na jeho vrchole je Coit Tower, ktorá slúžila ako strážna veža na ochranu pred požiarmi, keď ešte neexistoval požiarny zbor. Má 64 metrov a je postavená v štýle ArtDeco. Odtiaľto je krásny výhľad na mesto a na Golden Gate Bridge.

Telegraph Hill a Coit Tower
Coit Tower
GGB z Coit Tower

„49 mile scenic drive“ pokračovala na Pier 39, ktorý je známy najmä vďaka jeho obyvateľom – kolónii tuleňov, ktoré tam žijú už 26 rokov. Rekord v ich počte zaznamenali v roku 2009, kedy ich tam bolo až 1701! Keďže Američania sú podnikavý národ, mólo Pier 39 je plné obchodíkov a reštaurácií od výmyslu sveta. Aby toho nebolo málo, je tam aj výborne spravené akvárium.

Pier 39
Aquarium je také menšie, ale vcelku pekné
Kvôli týmto krásavcom je Pier 39 obľúbené

Poznávacia cesta pokračuje na známy Russian Hill. Tento kopec preslávila Lombard street, čo ako iste viete, je nakľukatejšia ulica na svete. Pôvodný majiteľ pozemku ju postavil, aby zmenšil sklon kopca, ktorý mal 27 stupňov a autá mali problém tadiaľ prejsť. Ak si chcete spraviť fotografie ulice bez množstva áut na nej, odporúčam vybrať sa tam skoro ráno. Inak je tam veľké množstvo áut a na prejazd ulicou sa normálne stojí v rade.

Lombard Street

Z Russian Hill sme pokračovali ďalej smerom k pobrežiu, kde vás „49 mile scenic drive“ prevedie cez Presidio, čo je v podstate parkový komplex s výhľadom na oceán a rodinným múzeom Walta Disneyho. Cesta vedie ku kedysi slávnemu Cliff House, čo bol zámoček, ktorý od začiatku 20. storočia slúžil ako reštaurácia. V roku 1907 však vyhorel do tla, ale dnes už na jeho mieste stojí ďalší, síce nie tak majestátny, ale stále hojne navštevovaný turistami. Pri reštaurácií sa nachádza Ocean beach, čo je riadne široká a najmä veterná pláž, ktorá je rajom pre kite- a windsurferov. Pri prechádzke popri pláži sme narazili na týpka, ktorý si na parkovisko pristavil auto, v ktorom normálne žil. Za autom si spravil krásnu predzáhradku a užíval si život s každodenným výhľadom na oceán z prvej rady.

Ocean Beach

Poznávacia cesta smeruje na juh po pobreží k jazeru Lake Merced, kde sa stáča prudko na sever a po Sunset Blvd. nás doviedla až do Golden Gate Park-u. Má 42 hektárov, je o 20% väčší, ako Central Park v New Yorku a ročne ho navštívi okolo 13 mil. turistov. Je takisto aj veľmi obľúbený medzi domácimi, ktorí tam trávia víkendy stretávkami, opekačkami či inými aktivitami. Pre jeho obrovskú rozlohu sa dá v parku pohybovať autom, ale nájsť voľné miesto na parkovanie je umenie. Na západných rohoch parku sa nachádzajú dva holandské mlyny (dar od holandskej kráľovnej Wilhelminy), ktoré kedysi do neho pumpovali vodu.

Nadšenci modelov lodí si prídu na svoje pri jazierku Spreckels, kde sa títo stretávajú. Pri jazere Stow Lake sa zase člnkujú návštevníci parku, za stálej spoločnosti vodného vtáctva a sem tam aj korytnačky. Pri prechádzke okolo jazera natrafíte na umelo vytvorený vodopád na Strawberry Hill, v blízkosti ktorého je malá čínska záhrada.

Súčasťou Golden Gate Park je aj Japonská čajová záhrada z roku 1894. Čo nás trochu zarazilo je to, že sme tu museli platiť za vstup. Rozlohou je malá (iba 2 ha), ale jej krása stála za to vstupné. Božský kľud v záhrade narušil príchod mladomanželského páru, ktorý si tu robil svadobné fotografie (aj za pomoci dronu).

Japonská záhrada

Rovno oproti Japonskej záhrade sa nachádza Botanická záhrada s rozlohou 22 hektárov, ktorá je domovom pre 7500 rastlín. V parku sa nachádza aj Kezar Stadium, ktorý bol v rokoch 1946-1970 domovským stánkom pre tím amerického futbalu San Francisco 49ners s 59tisíc miestami na sedenie.

„49 mile scenic drive“ pokračuje na jednu z najkrajších vyhliadok na mesto – Twin Peaks, odkiaľ máte celé mesto ako na dlani z výšky 282 metrov.

Twin Peaks

Z Twin Peaks zídeme opäť k pobrežiu k AT&T Park (bejzbalový štadión), míňame Ferry Building (akási základňa pre trajektovú dopravu) s gýčovitou hodinovou vežou, prejdeme cez finančné centrum so známou budovou v tvare pyramídy a dostávame sa na koniec vyhliadkovej trasy opäť k City Hall. Na túto vyhliadkovú trasu odporúčame vyhradiť si dva dni, aby ste si v kľude stihli pozrieť všetko, čo cesta ponúka.

Byť v San Franciscu a nenavštíviť Alamo Square by bol hádam aj hriech. Táto štvrť je zaujímavá tým, že sa tu nachádzajú „Six Sisters“ alebo aj „Painted Ladies“, čo je 6 farebných viktoriánskych domov, ktoré prežili veľké zemetrasenie a následné požiare v roku 1906. Krásny výhľad na ne je z blízkeho parčíku, ktorý opäť ponúka aj úžasné panorámy mesta. Celkovo by som povedal, že San Francisco je rajom pre fotografov, lebo z každého kúta sa ponúka nový a zaujímavý pohľad na mesto. Blízko Six Sisters sme objavili architektonicky krásny veľký dom. Bol to dom nemeckého cukrára postavený v roku 1889 a už vtedy stál závratných 10 mil. dolárov. Dnes je tento Westerfield House mestská pamiatka.

Six Sisters - Alamo Square

Ako čerešničku na torte sme si nechali večerný výlet na Alcatraz. Vopred chcem upozorniť, že lístky si treba kúpiť minimálne mesiac dopredu, lebo inak si Alcatraz môžete obzerať akurát tak z prístavu. Nalodili sme sa na móle 33 a vyrazili v ústrety neslávne známemu ostrovu. Pri vylodení na ostrove si nás prevzal sprievodca, ktorý okrem toho, že bol prudko vizuálne príjemný (citujem priateľku), bol aj vynikajúci rečník a hneď všetkých upútal svojím výkladom o histórii ostrova a väznice. Po všeobecnom úvode (ktorý trval od vylodenia až po vstup do samotnej budovy) každý návštevník vyfasoval audiosprievodcu (náš a český jazyk tam nečakajte) a potom sa mohol vydať po svojej osi na prieskum väzenia. Nebudem to tu celé opisovať, fotky vám rozpovedia príbeh samé.

SF z lode
Alcatraz
Hlavná budova na Alcatraze
Sprchy - tu začinál každý väzeň svoj pobyt
Pohodlná cela
Nemocničná izba
Na niektorých budovách sa podpísal zub času

Pri návrate z ostrova nám do tvári vial štipľavý oceánsky vietor, ale to nám nebránilo v tom, aby sme si vychutnali pohľad na nočné mesto. Bol to zároveň aj jeden z posledných obrázkov, ktoré nám San Francisco poskytlo, lebo ráno naša cesta už pokračovala za ďalšími dobrodružstvami.

Peter Dolinajec

When i got the musici got a place to go Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné